بلاگ هاشور

نقد فیلم کُنج -هفدهمین جشنواره سینما حقیقت

فیلم کُنج- جشنواره سینما حقیقت

در فیلم کُنج میبینیم که پروژه‎های انبوه‎سازی مسکن دولتی در سراسر جهان همواره با حاشیه‎‎ها و انتقادات زیادی از طرف کارشناسان امور شهری همراه بوده‎اند. در کشور ما، پروژه سراسری مسکن مهر، که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد کلید خورد، شناخته‎شده‎ترین و بحث‎برانگیزترین این پروژه‎ها بوده است.

دوربین فیلم «کنج» به سایت مسکن مهر نجف آباد یاسوج رفته و تصویری از دشواری‎های زندگی ساکنین آن را ثبت کرده است. یکی از مدیران دولتی، وجود خیابان عریض، درمانگاه و داروخانه را نشانه‎ی استانداردبودن این پروژه می‎خواند، اما ساکنان از دورافتاده بودن‎شان نسبت به شهر، عدم وجود حس تعلق و امنیت، وجود فضاهای جرم‎خیز، عدم امکان انجام فعالیت‎های کوچک اقتصادی، و نبود فضاهای روانی مناسب برای اوقات فراغت فرزندانشان می‎گویند.

تفاوت این دو نگاه در یک چیز است: بی‎توجهی به «فردیت» انسان و نیازهای روحی‏اش، در هنگام تعریف و طراحی چنین پروژه‎هایی. پروژه‎هایی که صرفاً «ارزان بودن» را هدف قرار داده‎اند تا سرپناهی برای آدم‎های قانع و مستضعف باشند. آدم‎هایی که انگار قناعت و کم‎توانی مالی‎شان باعث شده تا نیازهای روحی ایشان، نادیده گرفته شود. اما آیا این سرپناه، «خانه» نیز محسوب می‎شود؟

این سوالی است که فیلم مستند «کنج» به سراغ آن رفته و ضمن طرح موضوع، تلاش کرده تا با جلب توجه مسئولین به برخی از این موضوعات، شاید کمکی به حل بعضی از آن‎ها کرده باشد.

 

کارگردان: اردوان زینی سوق برخاسته از استان کهگیلویه و بویراحمد است و در صحبت‎ها و نوشته‎هایش فراوان از همشهری‎اش، حسین پناهی یاد می‎کند. فیلم مستند «پندوم» و فیلم‎های کوتاه «دوربین فرانسوی» و «شامیر» از ساخته‎های قبلی اوست.

کارگردان: اردوان زینی سوق

تولید سال ۱۴۰۲

مدت زمان: ۴۳ دقیقه

بخش مسابقه ملی- فیلم‎های نیمه بلند «هفدهمین جشنواره سینما حقیقت» ۱۴۰۲

*

اهمیت: آسیب‎شناسی مسائل و مشکلات اساسی شهرسازی، در پروژه‎ی مسکن مهر نجف آباد یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد

جذابیت: فیلم چند سکانس سینمایی ِ تاثیرگذار و مرتبط با تم فیلم دارد؛ از جمله سکانس دیدار دختربچه با مادربزرگش در روستا و همچنین سکانس‎های گفتگو با ساکنین از پشت پنجره‎ی واحدها.

*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *