بلاگ هاشور

نقد فیلم دَدَرس – هفدهمین جشنواره سینما حقیقت

فیلم ددرس- جشنواره سینما حقیقت

فیلم «دَدَرس» روایت زندگی شخصی سازندگان فیلم، است که جایی در زندگی تصمیم می‎‌گیرند به رویای قدیمی‎شان، یعنی زندگی در سفر و در یک کمپر، به جای یکجانشینی، بپردازند. آن‎ها دو فرزند دارند و زمانی که دختر بزرگشان به سن مدرسه می‎‌رسد، با این چالش روبرو می‎شوند که آیا باید برای تحصیل فرزندشان دست از سفر بردارند، یا خود می‎‎توانند آموزش او را بر عهده گیرند؟

فیلم «دَدَرس» نگاهی است به پدیده‎ی آموزش خانگی به جای آموزش رسمی. فیلم برخی چالش‎های پدران و مادرانی که فرزندانشان را از سیستم آموزش رسمی بیرون کشیده‎اند، به تصویر کشیده و به این اشاره می‎کند که هنوز تعریف و قالبی قابل اعتماد و دلگرم‎کننده برای این انتخاب وجود ندارد و خانواده‎ها، علیرغم بی‎اعتقادی مشخص‎شان به سیستم آموزش رسمی، خود از نتیجه انتخاب‎شان تصویر مشخصی نداشته و برای آینده‎ی فرزندانشان در اضطراب به سر می‎برند و فشار مدرک‎گرایی جاری در فضای جامعه (و حتا فضای جامعه جهانی در رابطه با مهاجران) این اضطراب را بیشتر می‎کند.

«دَدَرس» هرچند در بیان این چالش‎ها محتاط، و به شدت مراقب خطوط قرمز موجود است، اما جسارت سازندگان فیلم در نمایش چالش‎هایی که در خانواده در رابطه با این سبک زندگی رخ می‎دهد قابل تحسین است.

کارگردان(ها): صادق داوری فر و نفیسه ظهیری ثانی زوجی هستند که «دَدَرس» را با هم ساخته‌‎اند. آن‎ها تهیه‌‎کننده «رادیو کمپر» هم هستند و صادق داوری فر سابقه ساخت چند فیلم مستند را در کارنامه‏‌اش دارد، که از جمله‎ی آن‎ها می‎توان به «شرح شیخ کاشان» (درباره محسن قرائتی)، «فیه مافیه» و «بر عکس عکس» اشاره کرد.

کارگردان‎ها: صادق داوری فر، نفیسه ظهیری ثانی

تولید سال ۱۴۰۲

مدت زمان: ۷۱ دقیقه

بخش مسابقه ملی- فیلم‎های بلند «هفدهمین جشنواره سینما حقیقت» ۱۴۰۲

 

اهمیت: نگاه به پدیده‎ی آموزش خانگی، در برابر آموزش رسمی

جذابیت: سفر به دور ایران، همراه با خانواده‎ای امروزی، که عشایروار، در کمپر و در سفر زندگی می‎کنند

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *