بلاگ هاشور

نقد فیلم هزار و یک شب بلدیه – هفدهمین جشنواره سینما حقیقت

فیلم هزار و یک شب بلدیه- جشنواره سینما حقیقت

در مستند هزار و یک شب بلدیه کیفیت و چگونگی شهرسازی در بافت قدیم شهر یزد، انگار که پر از «قصه» است و از همین روست که کارگردان، عنوان استعاری «هزار و یک شب بلدیه» را برای فیلم خود انتخاب کرده است. فیلم از تصاویر آرشیوی در کنار تصاویری از وضعیت امروز شهر یزد –همراه با تصاویر هوایی (اریل شات های) جذاب و بیانگر از بافت قدیم شهر-، و گفتگو با کارشناسانی مانند حسین مسرت، اکبر قلم سیاه و دکتر محمدرضا اولیاء، شکل گرفته است.

در نیمه‎ی آغازین فیلم، فیلمساز مروری می‎کند بر تاریخچه‎ ی شکل‎‌ گیری نهاد بلدیه (شهرداری) در ایران، و در نیمه ی بعدی بر روی یزد تمرکز می‎ کند و به مقدمه ‎ای می‎ ماند در به تصویرکشیدن چگونگی شهرسازی در بافت قدیم مهم این شهر –که با مساحت پنج هزار هکتار در سال ۱۳۹۶ به عنوان میراث جهانی به ثبت یونسکو رسید-

احمد صراف یزد در «هزار و یک شب بلدیه» همانند آثار قبلی‎اش، سعی کرده تا دین خود را به شهر زادگاهش، تمام و کمال ادا نماید.

کارگردان: احمد صراف یزد، متولد ۱۳۶۲، که تقریباً تمام آثارش دلبستگی او را به شهر زادگاهش، یزد، نشان می‎دهند. از فیلم‎ های مستندش می‎ توان به «مازاری» (درباره هنر حناسایی یزد)، «شازده حمام» (درباره زندگی پروفسور محمدحسین پاپلی یزدی) و «تا بادها یادها را نبرد» اشاره کرد که فیلم آخر، به تازگی برنده جایزه بهترین تحقیق و پژوهش از جشنواره بین‎ المللی فیلم کوتاه تهران و دیپلم افتخار جشنواره ملی میراث فرهنگی شد.

کارگردان هزار و یک شب بلدیه: احمد صراف یزد

تولید سال ۱۴۰۲

مدت زمان: ۳۷ دقیقه

بخش مسابقه ملی- فیلم‎های کوتاه «هفدهمین جشنواره سینما حقیقت» ۱۴۰۲

*

اهمیت: مقدمه‎ای بر ثبت تصویری شهرسازی ِ بافت قدیم یزد، که به عنوان «میراث جهانی» به ثبت یونسکو رسیده است

جذابیت: تصاویر هوایی بافت قدیم شهر یزد، واقعاً «جذاب و دیدنی‎اند

*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *