بلاگ هاشور

نقد فیلم عراق چگونه اراک شد – هفدهمین جشنواره سینما حقیقت

فیلم عراق چگونه اراک شد - جشنواره سینما حقیقت

«عراق چگونه اراک شد» مستندی است درباره‎ی تاریخچه‎ی شکل‎گیری شهر اراک، در منطقه‎ای که پس از حمله اعراب به ایران «عراق عجم» نام گرفته و در زمان فتحعلی‏شاه قاجار قلعه‎ای برای نبرد در برابر تهاجم روس‎ها و قریه‎ای در آن‎جا ساخته می‌شود و آن را «سلطان آباد عراق عجم» می‎نامند و شهر اندک اندک شکل می‎گیرد، تا زمانی که در زمان رضاشاه پهلوی راه‎آهن به شهر می‎رسد و رضاشاه نام شهر را فارسی کرده و به «اراک» تغییر می‎دهد و به مرور بدل به قطبی صنعتی در کشور می‎شود.

نکته‎ی جالب توجه درباره‎ی «عراق چگونه اراک شد» فرم و لحن شوخ و سرزنده‎ی تصاویر و گفتار متن آن است که فیلم را از یک مستند تاریخ شهری آکادمیک خشک جداکرده و بیننده‎ی عادی را هم به خود جذب و همراه می‎کند. همچنین سعید شاه حسینی در فیلمی که ادای دینی به زادگاهش به حساب می‎آید، لحنش یک سره ستایش‎آمیز و نوستالژیک نیست و به خوبی توانسته لحنی انتقادی –و در عین حال محبت‎آمیز- را نیز نسبت به اراک و شهروندانش در فیلم بگنجاند و با تاکید بر تعلق خاطر و مهرش به شهر، از کاستی‎های آن هم بگوید.

فرم درست و جذاب از امتیازهای «عراق چگونه اراک شد» است. فیلم از فیلم‎ها و عکس‎های آرشیوی و تصاویری که شاه حسینی از شهر و شهروندان ثبت کرده تشکیل شده و در حالی که مشخص است که متن از پشتوانه‎ی پژوهشی خوبی برخوردار است، اما جالب این جاست که بر خلاف رویه‎ی غالباً مرسوم این‎گونه فیلم‎ها، تقریباً از هیچ مصاحبه‎ای با هیچ چهره‎ای در فیلم استفاده نشده، و این باعث شده فیلم ریتم و یکدستی ِ تصویری خود را به خوبی حفظ کند و با حضور سکانس‎های مصاحبه، بدل به فیلمی خشک نشده است. به همین دلیل زمان ۶۶ دقیقه‎ای فیلم هم بر خلاف نمونه‎های مشابه طولانی جلوه نمی‎کند.

«عراق چگونه اراک شد» فیلمی است درباره‎ی یک شهر، به مثابه یک موجود زنده، که نه تنها برای اهالی اراک، که برای بسیاری از بینندگان سینمای مستند و علاقمندان به موضوعات مشابه جذاب خواهد بود

کارگردان: سعید شاه حسینی؛ متولد ۱۳۵۱ اراک، دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما و دکترای ارتباطات. تعداد زیادی فیلم کوتاه داستانی و مستند ساخته که از مطرح‎ترین آن‎ها می‎توان به «سایه‎ی دیروز» (برنده‎ی چندین جایزه از جشنواره‎های مختلف)، «ترسیب کربن»، «خورشید باغ و پنجره»، «بارانی که از آسمان می‏آید» و «نور سکوت و صدای آهن» اشاره کرد.

عراق چگونه اراک شد

کارگردان: سعید شاه‎حسینی

تولید سال ۱۴۰۲

مدت زمان: ۶۶ دقیقه

بخش مسابقه ملی- فیلم‎های بلند «هفدهمین جشنواره سینما حقیقت» ۱۴۰۲

 

اهمیت: تاریخچه‎ی شکل‎گیری یک شهر: اراک

جذابیت: فرم و لحن فیلم شوخ و سرزنده است و انتخاب‎های درست کارگردان فیلم را از یک اثر آکادمیک خشک، به یک مستند پویا و جذاب، که شخصیت اصلی‎اش یک شهر است، بدل کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *