بلاگ هاشور

نقد فیلم آدری عزیز – هفدهمین جشنواره سینما حقیقت

فیلم دختر کوه نور- جشنواره سینما حقیقت

«آدری عزیز» مستندی تکان‎دهنده است درباره مارتین داکوورث، فعال اجتماعی و فیلم‎ساز، که زندگی‎اش را وقف مراقبت از همسرش، آدری شیرمر، در مراحل پایانی بیماری آلزایمر او می‎کند. فیلم با استفاده از فیلم و عکس‎هایی که این زوج در طول زندگی خود گرفته‎اند، زندگی پر از ماجراجویی آن‎ها را در کنار واقعیت تلخ فعلی‎شان قرار می‎دهد؛ زمان حالی که اما لبریز از عشق و فداکاری و معنادارکردن زندگی است.

داکوورث فیلم‎سازی سیاسی است که بیشتر آثارش به مسائلی چون جنگ، درگیری‎های سیاسی و تحولات اجتماعی می‎پردازند. اما او خود، پیشرفت خود را مدیون تعهد همسرش به کنشگری و عدالت اجتماعی می‎داند. اما، مهم‎ترین چالش آن‎ها در زندگی، در «خانه»شان رخ داد.

«آدری عزیز» مستند پرتره‎ای است در تعریف «زندگی مشترک» و این که مراقبت از کسانی که دوستشان می‎داریم، در حقیقت به چه معناست؟ داکوورث جایی در فیلم می‎گوید: «عشق من به آدری، در زمان بیماری او، شدیدتر شد.»

تماشای «آدری عزیز»، بیننده‎اش را در این چالش قرار می‎دهد که در حمایت و مراقبت از عشق و کسی که دوستش می‎داریم، چه اندازه توان داریم؟ آن میزان انرژی و عشقی که مارتین داکوورث از خود بروز می‎دهد، شاید از پس هر کسی برنیاید.

کارگردان فیلم آدری عزیز: جرمیا هیز، مستندساز برجسته و ۵۷ ساله کانادایی و برنده جوایز متعدد و معتبر، از جمله جایزه «جمینی» برای «Reel Injun» و جایزه جشنواره ساندنس برای فیلم «Masterful Storytelling» شده است. «آدری عزیز» از موفق‎ترین و تحسین‎شده‎ترین آثار اوست.

 

کارگردان: جرمیا هِیِز

تولید سال ۲۰۲۱- کانادا

مدت زمان: ۸۹ دقیقه

بخش مسابقه بین‎المللی- فیلم‎های بلند «هفدهمین جشنواره سینما حقیقت» ۱۴۰۲

 

اهمیت: یک مستند پرتره در ستایش عشق، فداکاری و زندگی

جذابیت: به جز آن که فیلم یک داستان عاشقانه‎ی به تمام معناست، عکس‎ها و فیلم‎های دوران فعالیت مارتین داکوورث و آدری شیمر، از زمان مبارزات اجتماعی علیه جنگ ویتنام تا دوران هیپی‎گری، منحصر به فرد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *