بلاگ هاشور

نقد فیلم رویای بزرگ – هفدهمین جشنواره سینما حقیقت

فیلم رویای بزرگ- جشنواره سینما حقیقت

تیم ملی والیبال ایران از نیمه‎ی دهه ۱۳۸۰ به بعد، به پدیده‎ای بیش از یک تیم ورزشی بدل شد و در سایه‎ی برنامه‎ریزی و مدیریت شایسته، نوجوانانی با استعدادهایی درخشان در این رشته شناسایی شده و پرورش یافتند، که در نوجوانی به قهرمانی جهان (اولین مقام جهانی تاریخ ورزش ایران در یک رشته تیمی) و در بزرگسالی به موفقیت‎های خیره‎کننده رسیدند و والیبال را بدل به نمادی از غرور ملی کردند. در هنگام مسابقات ایشان، چشم همه، حتا کسانی که به طور معمول بیننده و پیگیر رقابت‎های ورزشی نبودند، با اشتیاق به صفحه تلویزیون دوخته می‎شد و مردم، اوج هیجان و غرور و شادمانی جمعی را همراه با این تیم تجربه می‎کردند.

«رویای بزرگ» روایت آغاز این رویاپردازی، پرورش دادن و به نتیجه‎رساندن آن است. در فیلم خاطره جالبی از مرحوم غفوری فرد نقل می شود که در دیدار آن‎ها از کوبا، چگونه فیدل کاسترو دست به تحقیر والیبالیست‎های ایرانی زد و همین ماجرا، سرآغاز شکل‎گیری اراده‎ای قوی برای دادن پاسخی درخور به این تحقیر شد.

احسان مشکور در فیلم خود به سراغ چند نفر از مشهورترین این بازیکنان، مثل مهدی مهدوی، فرهاد قائمی، فرهاد ظریف و محمد موسوی؛ و همچنین چهره‎های دیگری مثل کیومرث کرده (گزارشگر مشهور مسابقات والیبال) و محمدرضا داورزنی (رییس فدراسیون والیبال) رفته و خاطرات آن‎ها را از آن دوران ثبت کرده است.

«رویای بزرگ» ساختاری تلویزیونی دارد و از ترکیب مصاحبه‎ها با تصاویری از مسابقات قدیمی شکل گرفته. تصاویر مسابقات عمدتاً همان تصاویر دوربین‎های رسمی هستند و جای خالی تصاویر حاشیه‎ای مربوط به دوربین‎های غیررسمی در فیلم حس می‎شود. با این وجود گردآوری مجموعه‎ای این‎چنین از دورانی طلایی و تماشای آن، برای علاقمندان به موضوع بسیار جذاب و به یادماندنی خواهد بود.

فیلم خواسته یا ناخواسته در ستایش مدیریت مسئول و شایسته سالار است و همچنین به نوعی به مرحوم محمدرضا یزدانی خرم ادای دین کرده، رییس پیشین فدراسیون والیبال و کسی که نقشی کلیدی در موفقیت و درخشش رویایی والیبال ایران داشت. احسان مشکور در «رویای بزرگ»، داستان والیبال ایران را با همان نسل و دوران طلایی به پایان می‎رساند و به سقوط تاسف‎‎بار این تیم در سال‎های اخیر اشاره‎ای نمی‎کند، تا بیننده با خاطره‎ای خوش و حالی نوستالژیک تماشای فیلم را به پایان  برساند.

کارگردان رویای بزرگ: احسان مشکور، پس از چند مستند کوتاه، فیلم مستند «عملیات دماوند» را ساخت که در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت برنده جایزه بخش «شهید آوینی» شد.

کارگردان: احسان مشکور

تولید سال ۱۴۰۲

مدت زمان: ۷۳ دقیقه

بخش مسابقه ملی- فیلم‎های بلند “هفدهمین جشنواره سینما حقیقت “۱۴۰۲

*

اهمیت: یادآوری این که مدیریت درست و مسئول، چگونه می‎تواند کاری کند که «غرور ملی» شکل بگیرد.

جذابیت: تجدید خاطره با نسل طلایی والیبال ایران و تماشای لحظات به یادماندنی مسابقات آن‎ها، از قهرمانی نوجوانان جهان در نیمه‎ی دهه ۱۳۸۰، تا صعود به المپیک ریو در نیمه‎ی دهه ۱۳۹۰- خاطره حسن غفوری فرد از برخورد تحقیرآمیز فیدل کاسترو، رهبر کوبا، با والیبال ایران

*

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *