News, اخبار اکران هاشور, هاشور نیوز

دبیر جشنواره میراث فرهنگی: فضای مستند، متنوع شده است/ نمایش آثار جشنواره میراث فرهنگی در «هاشور»

دبیر جشنواره میراث فرهنگی: فضای مستند، متنوع شده است/ نمایش آثار جشنواره میراث فرهنگی در «هاشور»

علیرضا تابش دبیر دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی معتقد است یکی از ارکان اصلیِ این جشنواره، آثار مستند است.

علیرضا تابش دبیر دومین دوره جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی درباره آثار مستند راه یافته به این جشنواره گفت: «ما در این دوره از جشنواره، بالاترین میزان دریافت اثر در حوزه مستند را داشته‌ایم. در بخش تلویزیونی، سینمایی، مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند مستندهای باکیفیتی ارسال شد که مستندهای کوتاه و نیمه بلند بیشتر هستند. این آثار هم از حیث تنوع موضوعی برای هیات انتخاب قابل توجه بود و هم از جهت اینکه به موضوعات مختلف فرهنگ ایران زمین، میراث ناملموس و ملموس، موضوعات مرتبط با گردشگری، آیین‌ها، آداب و رسوم، هنرهای سنتی و صنایع دستی، معماری، پرتره‌ شخصیت‌های تاریخی و موضوعات مرتبط با دفاع مقدس پرداخته شده است.

او ادامه داد: « دفاع مقدس و جنگ بخشی از میراث ناملموس است که در فهرست ثبت ملی میراث فرهنگی قرار دارد. برخی از مستندهای این دوره، قوت بیشتری در حوزه پژوهش داشتند، غیر از فرم، ساختار، جذابیت‌های بصری، تصاویر بکر و زیبایی که از ایران و زندگی مردم ایران و به طور کلی آنچه که ما اسمش را میراث فرهنگی می‌گذاریم. به نظرم یکی از ارکان اصلیِ جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، آثار مستند است و به خصوص مستندهایی که توسط فیلم‌سازان مستقل تولید می‌شوند یا سوگیریِ خاصی ندارند. طبیعتا آثار مستند  باعث ارتقای سلیقه مخاطب می‌شود و جریان تولید فیلم مستند درباره میراث فرهنگی ایران را جریان بالنده و موفقی می‌بینم.»

تابش توضیح داد: «امسال دومین سال برگزاریِ جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی است و ما در فراخوان اعلام کردیم آثاری که از سال ۱۴۰۰ به بعد تولید شده‌اند، امکان ثبت‌نام دارند و از این جهت استقبال خیلی خوب بوده است و آثار قابل توجهی دریافت کرده‌ایم. بالاترین فراوانیِ آثار هم در حوزه سینمای مستند و مستندهای تلویزیونی است که تنوع موضوعی و کیفیت‌ بالایی دارند. همچنین استان‌ها هم از این جشنواره به خوبی استقبال کردند که چهار استان در صدر ارسال اثر بوده‌اند و استان‌های تهران، قزوین، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین آثار مرتبط با پنج بخش جشنواره را ارسال کرده‌اند.»

او ادامه داد: «یکی از ویژگی‌های جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی این است که هر سال در یک استان تاریخیِ ایران برگزار شود. دبیرخانه دائمی جشنواره در تهران مستقر است اما هر سال یکی از استان‌هایی که داوطلب هستند میزبان جشنواره می‌شوند و این موضوع به شناخت بیشتر مردم از ظرفیت استان‌ها کمک می‌کند. همچنین منجر به تشویق هنرمندان بومی در استان‌ها می‌شود که برای تولید محتوای مرتبط با میراث فرهنگی و در راستای سیاست عدالت فرهنگی فعالیت می‌کنند. ما خیلی خوشحال هستیم که سال گذشته این جشنواره در یزد و امسال هم در قزوین برگزار می‌شود. برای سال آینده هم امیدواریم تفاهم و توافق ما با استان‌ها به گونه‌ای پیش برود که میزبان سال آینده جشنواره را در اختتامیه اعلام کنیم.»

دبیر دومین جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی توضیح داد: «مخاطبان این جشنواره می‌توانند آثار را به شکل آنلاین در پلتفرم هاشور تماشا کنند. به طوری که ما به مدت یک هفته در سایت هاشور نمایش فیلم داریم و اگر هنرمندی مایل باشد، این امکان وجود دارد که فیلمش مدت بیشتری در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. یعنی بستگی به توافق صاحب اثر با جشنواره و هاشور دارد. ضمن اینکه ما در بخش مستند، بخش ویژه نمایش فیلم‌های قزوین هم داریم و آثاری که طی سال‌های گذشته درمورد میراث فرهنگیِ قزوین و جاذبه‌های گردشگری و شخصیت‌های قزوینی ساخته شده‌اند، در بخش ویژه جشنواره به نمایش درمی‌آیند.»

علیرضا تابش ادامه داد: «جشنواره «سینماحقیقت» در ارتقای دیدگاه مخاطب نقش به سزایی داشته و توانسته است نگاه و سلیقه مخاطبان سینما را به نوعی رشد دهد. ما شاهد این اتفاق در سالن‌های سینما، پخش آنلاین فیلم‌های مستند و همچنین بخش هنروتجربه هستیم که همه این‌ها تلاش‌هایی است که منجر می‌شود به نمایش گسترده‌تر فیلم‌های مستند برای مخاطبانی که علاقه‌مند به این گونه سینمایی هستند. جشنواره سینماحقیقت هم در ارتقای سلیقه و رشد سرانه مخاطبان سینمای مستند خیلی موفق بوده است.»

او در پایان گفت: «آقای محمد حمیدی‌مقدم عضو شورای سیاست‌گذاریِ جشنواره چند رسانه‌ای میراث فرهنگی است و نظر و دیدگاه‌شان را در جلسات شورای سیاست‌گذاری مطرح کردند، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از حامیان معنوی این جشنواره به حساب می‌آید و از مدیرعامل و همکاران مرکز تشکر می‌کنم که ما را در برگزاریِ این دوره از جشنواره یاری می‌کنند.»

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *