بلاگ هاشور

نقد مستند مهین – چگونه مهین نخستین زن قاتل سریالی ایران شد؟

مستند مهین - 04

مستند مهین درمورد مهین قدیری است که به «نخستین زن قاتل سریالی» ایران مشهور است. او در فاصله بهمن ۱۳۸۷ تا اردیبهشت ۱۳۸۸ پنج زن را در قزوین، به گفته‎ی خودش با انگیزه‎ی مالی، و با شرایط مشابه به قتل رساند و پس از سرقت طلاها جنازه‎‌هایشان را رها می‎‌ساخت. در نهایت در مستند مهین میبینیم که اطلاعات ارائه‌‎شده توسط زنی که توانسته بود از چنگ او بگریزد منجر به شناسایی و دستگیری‎‌اش شد.

فیلم مستند مهین ساخته محمدحسین حیدری با استفاده از فیلم‎‌های واقعی بازسازی صحنه‎‌ی قتل توسط مهین قدیری برای کارآگاهان، پلان‎‌هایی از زندگی شخصی او، صحنه‎‌های قتل و بازجویی‌‎ها و اعترافات را نیز بازسازی کرده، و در کنار آن‎ها پای صحبت مسئولین پلیسی و قضایی مرتبط با پرونده و شنیدن خاطرات و تجربه‎های آن‎ها هم نشسته است. حاصل، فیلمی است که می‎توان آن را هم یک مستند اجتماعی دانست و هم به واسطه‎ی داستان پرکشش و پرداخت و ریتم درست، با یک مستند جنایی جذاب طرفیم، که در سینمای مستند ایران نمونه‌‎ی مشابه زیادی برای آن سراغ نداریم.

کارگردانی به نام مهین قدیری

بازسازی صحنه قتل توسط قاتل برای کارآگاهان پلیس از مهم‌‎ترین بخش‌‎های رسیدگی به پرونده‌‎های جنایی است که بدون شک تماشای آن‎ها برای دنبال‎‌کنندگان حوادث و علاقه‎‌‌مندان به موضوعات جنایی، جذاب و روشنگر است. از همین رو، نمایش فیلم‎‌های واقعی بازسازی صحنه‎‌ی جرم توسط قاتل در مهین، برگ برنده‎ی مستندات و مواد خام فیلم بوده از تاثیرگذارترین بخش‎‌های آن از کار درآمده است.

نکته‎ مهم در این فیلم‎‌ها، شخصیت کنش‎گر و داستان‎‌سرای مهین قدیری است که در بازسازی صحنه‎‌ها با تسلطی عجیب با مأموران پلیس دیالوگ برقرار می‎‌کند و نمایش دقیقی از جنایت‎هایش را اجرا می‎‌کند و همان‌گونه که یکی از بازپرس‌‎های پرونده در فیلم می‎‌گوید، مثل یک کارگردان تمام صحنه را مدیریت و کارگردانی می‎‌کند و انگار که تمام مأمورن و  نیروهای پلیس همراهش، بازیگرانی هستند که قرار است در خدمت نمایش او باشند.

در یکی از تکان‎دهنده‌‎ترین این فیلم‌‎ها، که مهین قدیری صحنه‎‎‎‌ی مربوط به زنی که از دستش گریخته را بازسازی می‎‌کند، با خونسردی و حتا شوخ‎‌طبعی آن زن را یک «طلافروشی سیار» خطاب می‎کند که حیف شد که از چنگش گریخت! او فرار زن را «بدشانسی» خودش می‌‎داند و وقتی مأمور پلیس به او می‎‌گوید که فرار زن در حقیقت خوش‎‌شانسی مهین بوده که یک جرم از جرم‎‌هایش کم شده، پاسخ می‎‌دهد که نه! اگر موفق می‎شد او را بکشد، تا مدتی از نظر مالی مشکلش حل می‎‌شد و قربانیان بعدی نجات پیدا می‎‌کردند!  این‎جاست که شخصیت پیچیده‎ی او خودش را نشان می‎‌دهد و ارائه‎‌ی درست این شخصیت به یکی از نقاط قوت فیلم بدل شده است.

مستند مهین - 02

مثل هر فیلم جنایی دیگری، در کنار شخصیت مجرم و قاتل، یک شخصیت پلیس نیز لازم است که با برقراری یک رابطه‎‌ی رفت و برگشتی با مجرم، به پیشبرد داستان و جذابیت فیلم کمک کند. در فیلم مهین سرهنگ بهرام عطایی، از کارآگاهان اصلی پرونده که از تهران برای کمک به این پرونده به قزوین اعزام می‎‌شود، نقشی پررنگ‌‎تر از همکاران دیگرش در فیلم دارد. سرهنگ عطایی به واسطه فیزیک چهره و لحن و صدای رسا و تاثیرگذارش، به یک بازیگر حرف‌ه‎ای در فیلمی جنایی می‎ماند که حضورش به جذابیت فیلم افزوده است و محمدحسین حیدری، کارگردان هم، با آگاهی از این موضوع از این وجه سینمایی کارآگاه عطایی استفاده کرده و حتا گفتار متن فیلم را نیز به او سپرده است.

سمپاتی برای یک قاتل سریالی

تماشای مهین به‌‎واسطه‎‌ی شخصیت مهین قدیری و پرداخت دراماتیک محمدحسین حیدری می‎‌تواند از نظر اخلاقی تیغ دولبه‎‌ای باشد: زن‎‌بودن قاتل و واکاوی مشکلات زندگی‌‎اش، از ازدواج زودهنگام و رابطه‌‎ی ضعیف با خانواده، تا اعتیاد شوهر و معلولیت فرزند، و فشار بار مسئولیت اداره‎‌ی این زندگی بر دوش او، یک لبه‎ی این تیغ است، که انگار جلب هم‎دلی بیننده را طلب می‌‎کند (در فیلم می‎‌بینیم که مهین در آخرین جلسه‎ی دادگاهش همچون واعظی توانمند خود را قربانی شهر خود می‎‌خواند و از مخاطبینش می‎‌خواهد که پس از او از به وجودآمدن «مهین»های دیگر جلوگیری کنند)

مستند مهین - 03

اما روی دیگر این تیغ «قاتل»بودن اوست. این که روان‎شناسان به تحلیل شخصیت یک قاتل سریالی بپردازند یک موضوع است، اما این که خود قاتل بر این تحلیل روان‎شناسانه از خودش آگاه باشد و آن را به زبان بیاورد چیز دیگری است و نشان از نوعی آگاهی در هنگام وقوع جرم دارد (در فیلم و در همان سکانس دادگاه شاهدیم که پس از آن صحبت‌‎های مهین، بستگان مقتولین هم که در دادگاه حضور دارند فریاد اعتراضشان بلند می‎‌شود و او را از موعظه‎‌کردن بر حذر می‌‎دارند)

انتخاب درست محمدحسین حیدری در مستند مهین این است که از این چالش و از این تیغ دولبه نهراسیده و اجازه داده تا، مثل فیلم‎‌های داستانی یا مستند موفق همین ژانر و با موضوع مشابه، این دوگانه و این چالش اخلاقی (قربانی‎بودن قاتل در برابر آگاهی و سبوعیتش) در فیلم باقی بماند و آن را جذاب‎تر و باورپذیرتر کند.

اگر قرار بود از ترس بیننده‌‎ای که پس از دیدن مستند مهین قاتل‎‌بودن را موجه بداند، مستند مهین ساخته نشود، تعداد خیلی زیادی از فیلم‎‌ها هرگز ساخته نمی‌‎شدند.

در کلیت سینمای ایران هم این سیاست ضعیف و اشتباه بارها و بارها اتفاق افتاده، که اما خوشبختانه در رابطه با مستند مهین (شاید به واسطه‎‌ی قدرت تهیه‎‌کننده‎‌اش، موسسه اوج) چنین نشده و فیلمی تاثیرگذار از یک موضوع تاریخی به یادگار مانده است.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نقد مستند مهین – چگونه مهین نخستین زن قاتل سریالی ایران شد؟

  1. نادیا قدیری گفت:

    خیلی ناراحت کننده بود و واقعا جای فکر داره. صحنه های بازسازی و بازجویی عالی بود.

  2. نرگس صمیمی گفت:

    با قصه هولناک مهین، قصه پردازی بخوبی انجام شده بود. تدوین و چیدن سکانس ها کنار هم بسیار هنرمندانه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *