بلاگ هاشور

نقد مستند عروس مصری – عروس مصری غمگین

مستند عروس مصری

فوزیه، دختر فواد اول، پادشاه مصر، متولد ۱۴ آبان ۱۳۰۰ خورشیدی، در ۱۷ سالگی با محمدرضا پهلوی ۱۹ ساله ازدواج کرد و نخستین همسر او شد. این ازدواج انگیزه‎هایی سیاسی داشت و تصمیمش توسط پدران عروس و داماد (فواد اول پادشاه مصر، و رضاشاه پهلوی) گرفته شده بود و محمدرضا پهلوی وقتی در اسفند ۱۳۱۷ برای جاری کردن عقد زناشویی به مصر رفت، هنوز فوزیه را ندیده بود. فیلم مستند عروس مصری درباره این ازدواج و سرانجام آن است.

۳ سال بعد از این ازدواج بود که رضاشاه از سلطنت خلع شد و محمدرضا پهلوی به پادشاهی رسید و فوزیه‎ی مصری در ۲۰ سالگی ملکه‎ی ایران شد. حسب منابع موجود رابطه‎‌ی این زن و شوهر که هرگز رابطه‎‌ای گرم نبود، پس از آغاز سلطنت محمدرضا پهلوی سردتر هم شد، تا این که در چند سال آخر، فوزیه، به تنهایی و بدون آن که دخترش شهناز پهلوی (متولد ۱۳۱۹) را با خود ببرد، ایران را ترک کرد و به مصر بازگشت و در نهایت در سال ۱۳۲۷ به طور رسمی طلاق آن‎ها ثبت شد. بعدتر فوزیه در ۱۳۲۸ با اسماعیل شیرین دیپلمات مصری و محمدرضا پهلوی در ۱۳۲۹ با ثریا اسفندیاری ازدواج کردند.

عروس مصری یک مستند پژوهشی است که به استناد عنوان‎بندی پایانی فیلم، در نگارش متن آن از حدود ۲۰ کتاب بهره برده شده است. در فیلم انبوهی از فیلم‎های آرشیوی و خبری قدیمی، عکس، بریده مجلات و… مورد استفاده قرار گرفته و در طول زمان یک ساعته‎ی فیلم، نریشن (گفتار متن) بدون وقفه و تنفس در حال ارائه اطلاعات و داستان‎های مربوط به موضوع فیلم است.

فیلم مستند یا پادکست؟

اما بزرگترین مشکل عروس مصری این است که این اطلاعات و پژوهش (که منجر به نگارش متنی طولانی و پر از اطلاعات گوناگون شده) «سینمایی» نشده است. به زبان ساده، عروس مصری شبیه به یک پایان‌‎نامه دانشگاهی است که به همراه یک آلبوم عکس و فیلم ارائه شده باشد. به یک کتاب صوتی یا پادکست می‎ماند که می‎توانید فقط گفتار متنش را بدون آن که به تصاویر نگاهی بیندازید گوش کنید و تقریبا چیزی را از دست ندهید.

مستند عروس مصری

همان‎گونه که گفته شد، فیلم پر است از فیلم‎ها و عکس‎های قدیمی که مثل یک آلبوم پشت هم چیده شده‌‎اند و متاسفانه هیچ تمرکزی روی هیچ‎کدام نیست و هیچ نکته‎‌ای در آن‎ها برجسته و سینمایی و دراماتیزه نمی‎‌شود. عروس مصری فاقد حتا یک سکانس یا پلان اوریجینال است، یعنی هیچ تصویری (اعم از بناها و مکان‎ها، نقشه، بازسازی، انیمیشن، مصاحبه کارشناسی، یا هر قالب دیگری) برای این فیلم تولید نشده است. و این برای یک مستند تاریخی و پژوهشی واقعا یک نقطه ضعف به حساب می‎آید. فیلم به تمامی تدوینی است از تصاویر آرشیوی و تمام بار خود را روی متن گذاشته؛ متنی که مدام اطلاعات می‎دهد، در حالی که برخی از این اطلاعات واقعا در یک فیلم مستند یک ساعته جایی ندارد و فقط بیننده را گیج می‎کند، مثل خواندن اسامی همسر و فرزندان شاه مصر، برای رسیدن به این نتیجه که شاه مذکور چه قدر به حرف «ف» علاقه داشته است!
به عنوان یک علاقمند به تاریخ ایران و بیننده یک مستند تاریخی، در هنگام تماشای عروس مصری هر گاه که روی گفتار متن تمرکز می‎کردم تصویر را، و هرگاه موشکافانه به تصاویر نگاه می‎کردم (که در بین‎شان کم نیست عکس‎ها و فیلم‎های بسیار جذاب و دیده‎نشده)، گفتار متن فیلم را از دست می‎دادم. که البته یک دلیل این اتفاق در برخی از فصل‎های فیلم، ناهمخوانی میان محتوای گفتار و تصویر فیلم است. در یکی از بدترین نمونه‎ها در حالی که گفتار متن فیلم این ادعا را مطرح می‎کند که دولت انگلیس اصرار بر طلاق میان فوزیه و محمدرضا پهلوی داشته، تصویری که می‎بینیم تصویر نشست مشهور استالین، چرچیل و روزولت در ایوان سفارت شوروی (سابق) در جلسه‎ای موسوم به کنفرانس تهران در سال ۱۳۲۲ است که برای تصمیم‎گیری درباره سرنوشت جنگ جهانی دوم برگزار شده بود! بعید است که اگر کارشناسی پرحوصله بنشیند و سایر تصاویر عروس مصری را هم موشکافی کند، به نمونه‎های دیگری از این دست برنخورد.

«بعضی» چیزها درباره‎‌ی فوزیه

نگارنده در این نوشته قصد ندارد که محتوای تاریخی فیلم عروس مصری را بررسی و نقد کند. جهت‎گیری تهیه‌‎کننده و سعیده نیک اختر به عنوان کارگردان در فیلم مشخص است و ایرادی هم ندارد؛ هر شخص و هر نهادی، از تولید هر محتوایی قصد رسیدن به اهداف و تاثیراتی مشخص را دارد. اما برای یک بیننده عادی با کمی اطلاعات تاریخی، برخی از جهت‌‍‎گیری‎ها و داده‎‌های تاریخی فیلم مورد تامل قرار می‎گیرد و از تاثیرگذاری فیلم می‎کاهد. به عنوان مثال در فصل ورود فوزیه به ایران و سفرش با قطار به تهران، گفتار متن با لحنی تمسخرآمیز می‎گوید که راه‎آهن ایران که تازه یک سال از راه‎اندازی آن گذشته بود، در چشم فوزیه و هیات مصری در مقایسه با راه‎آهن ده‎ها ساله‎ی مصر حقیر و ناچیز بوده است. صرفنظر از این که مشخص نیست که این نظر فوزیه و همراهانش از چه منبع و ماخذی استخراج شده، می‎دانیم که پروژه راه‎آهن سراسری ایران فارغ از این که در دوران حکومت چه شخصی ساخته شده، یک پروژه ملی و پر اهمیت، و از مفاخر صنعتی تاریخ ایران است.

مستند عروس مصری

در موردی دیگر گفتار متن فیلم عنوان می‎کند که از نظر فوزیه تهران شهری مرده و خاموش بوده است. کارگردان ظاهرا فراموش کرده که تا قبل از این حرف، به این اشاره کرده بود که فوزیه بیشتر وقتش را در کاخ می‎گذراند و از آن‎جا خارج نمی‎شد. از طرف دیگر می‎دانیم که فوزیه پس از جدایی از محمدرضا پهلوی و ازدواج مجدد، هرگز و تا پایان عمرش نه درباره‎ی دورانی که ملکه ایران بود صحبتی کرد و نه خاطراتی از او مکتوب و منتشر شد. حالا مشخص نیست که این «نظر فوزیه» درباره تهران یا سایر مسائل از کدام منبع استخراج شده است؟
همچنین در مراجعه به ابتدایی‎ترین و سهل‎ال‌وصول‎ترین منابع تاریخی موجود درباره فوزیه، مخاطب درمی‎یابد که او در دوران کوتاه اقامتش در تهران فعالیت‌‎های اجتماعی متعددی کرد، از جمله بنیان‎گذاری انجمن حمایت از کودکان، اداره انجمن شیر و خورشید ایران (صلیب سرخ) و حمایت از تحصیل زنان و تاسیس چندین مدرسه دخترانه. حتا برخی منابع از او به عنوان پیشگام بنیان‎گذاری سازمان‎‌های مردم‎محور و نهادهای خیریه در ایران یاد می‎کنند، که در عروس مصری خبری از این اطلاعات نیست. این گونه موارد بی‎شک پذیرش مستند عروس مصری به عنوان یک مستند پژوهشی ماندگار و قابل استناد را دشوار می‌‎سازند.
در آغاز عروس مصری راوی فوزیه را «ملکه افسرده و غمگین دربار، مادری تنها در جمع زنان پهلوی و زنی منزوی و گوشه‏‎گیر» خطاب می‎کند و سپس این سوال طرح می‎‌شود که آیا فوزیه واقعا این‎چنین بوده است؟ این سوال جوری مطرح می‎شود که بیننده با انگیزه‎‌ی یافتن پاسخی به جز این‎ها فیلم را دنبال می‎کند، ولی در پایان تقریبا به همین نتیجه می‌‎رسیم که بله! او در دوره زندگی‎اش با محمدرضا پهلوی، «دختربچه‎‌ای» افسرده و غمگین و منزوی، و در حال کلنجاررفتن با مادرشوهر و خواهرشوهرش بوده است. یکصد سال پس از آن روزگار می‌‎دانیم که ازدواج فوزیه با محمدرضا پهلوی، که او هم در آن زمان بیش از یک پسربچه نبود، هرچند انگیزه‎‌هایی سیاسی- سلطنتی داشت، اما با به هم خوردن معادلاتی که دیگران انتظارش را داشتند، از این پیوند تنها نوعی زندگی «کودک-همسرگونه»، با مقداری پیچیدگی‎‌ها و مشکلات روحی باقی ماند که پس از مدتی هم به جدایی انجامید.
مستند عروس مصری با وجود مشکلاتی که در بالا برشمرده شد، اما شاید تنها منبع تصویری موجود در سینمای مستند ایران درباره داستان فوزیه و ازدواج او با محمدرضا پهلوی باشد، و تماشایش، به ویژه تماشای فیلم‎ها و عکس‌‎های آرشیوی پر و پیمانش، برای مخاطب علاقمند به تاریخ ایران، اگر حوصله کند، جذاب خواهد بود.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نقد مستند عروس مصری – عروس مصری غمگین

  1. احسان ناظم بکایی گفت:

    سلام. ای کاش پیش از انتشار این فیلم، مراتب را به سازندگان اطلاع می دادید تا نسخه درست و حتی پوستر درست را بدهند. واقعا جای تاسف دارد.

    1. Hashure VOD گفت:

      درود آقای ناظم عزیز، فیلم های سایت هاشور با عقد قرارداد و حفظ کپی رایت با سازندگان اثر منتشر می‌شود و تمامی عکس ها، پوسترها و ویدیوها نسخه اصلی خود فیلم هستند. ممنون از اینکه نظرتون با ما به اشتراک میذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *