بلاگ هاشور

فیلم کوتاه پاندای کوچک، پاندای بزرگ – تلاش برای فاصله‌‎گرفتن از کلیشه‌‎ها

فیلم پاندای کوچک پاندای بزرگ-01

(سحر خوشنام- ۱۳۹۸):

توضیح: در متن زیر بخشی از جزییات داستان فیلم فاش (اسپویل) شده است.

در خلاصه داستان رسمی فیلم کوتاه پاندای کوچک، پاندای بزرگ ساخته‎ی سحر خوشنام آمده است: «لیلا پس از مدت‌ها از حضور فرید در خانه‌اش خوشنود است و در پس تدارک برنامه‌ای برای بیرون رفتن و یک شام دونفره است. میان لیلا و فرید از گذشته حرفی به میان می‌آید. با سر رسیدن فریبا، همسر فرید، همه چیز به هم می‌ریزد. فرید لیلا را تنها می‌گذارد.»

بنابراین مشخص می‎شود در پاندای کوچک، پاندای بزرگ با موضوعی سر و کار داریم که –شوربختانه- مدت‎هاست که در بطن جامعه موضوع آشنایی است و در صفحات زرد و غیرزرد اخبار و حوادث هم زیاد به آن برمی‎خوریم و همچنین در سینما هم، چه فیلم‎های بلند و چه فیلم‎های کوتاه، زیاد به آن پرداخت شده و همواره برای عموم بینندگان موضوع جالب و جذابی است: موضوع روابط مخفیانه‎ و خارج از ازدواج، و به اصطلاح خیانت مرد و زن به یکدیگر. فیلم سحر خوشنام، که در سال تولیدش به عنوان یکی از سه فیلم ایرانی برای نمایش در بخش فیلم‎های کوتاه جشنواره بین‎المللی فیلم فجر هم انتخاب شد، چه چیزی به این موضوع آشنا اضافه می‎کند؟

فیلم پاندای کوچک پاندای بزرگ-02

با مشخص‎شدن نوع رابطه فرید و لیلا، ذهن قضاوتگر بیننده ناخودآگاه آن‎ها را در الگوهای کلیشه‎ای همیشگی جای می‎دهد: مرد هوس‎باز و زن اغواگر (و طبیعتا همسر مرد هم، هر چند که حضور ندارد اما در ذهن بیننده زن قربانی است و بی‎خبر از همه جا و در حال بزرگ‎کردن بچه و آشپزی) و فیلم چیز جدیدی در شخصیت‎پردازی به این کلیشه‌‎ها اضافه نمی‎کند: زن اغواگر/معشوقه در حال آرایش‎کردن است و مدام به مرد می‎گوید که باید رابطه‎شان را علنی کند و از همسرش جدا شود و با او زندگی کند. مرد هم -همان‎قدر کلیشه‎ای- کنترل تلویزیون در دست دارد و در حال تماشای مسابقه فوتبال است و می‎گوید که در کنار معشوقه‎اش آرامش می‎گیرد و جداشدن از همسرش «به همین راحتی» نیست.

فیلم پاندای کوچک پاندای بزرگ-03

در نیمه‎‌ی دوم فیلم که همسر (فریبا) با معشوقه (لیلا) مواجه می‎شود، فیلم موفق می‎شود تا حدی از کلیشه‎های رایج فاصله بگیرد و در آن‎چه در بین این دو رخ می‎دهد، هم بازی بهتری از بازیگران را شاهد هستیم و هم با پرداختی سینمایی‎تر مواجه می‎شویم (خروج از مدیوم شات‎هایی که آدم‎ها در آن به هم حرف‎های تکراری می‎زنند، به چند کلوزآپ و توجه به کمی جزییات).

به طور کلی این‎گونه فیلم‎ها، با هر طرز فکری که ساخته شده باشند، همواره پیامی اخلاقی را با خود حمل می‎کنند و بیشتر این پیام‎ها و هشدارهای اخلاقی هم متوجه زنان است: معشوقه یا زنی است اغواگر و ویرانگر، که با اغواکردن مرد قصد سواستفاده از او را دارد و سرنوشت همسر مرد هم برایش مهم نیست، یا دختر ساده‎دلی است که قربانی هوس‎بازی مرد شده و اما همزمان از امکاناتی که مرد برایش فراهم کرده هم لذت می‎برد. پیام رایج در این نوع فیلم‎ها هم غالبا این توصیه به دختران است که به نفعشان است که به طور کلی وارد چنین ماجراجویی‎هایی نشوند. پاندای کوچک، پاندای بزرگ هم از این قاعده و پیام‎رسانی مستثنا نیست.

 

فیلم پاندای کوچک پاندای بزرگ-04

اما پاندای کوچک، پاندای بزرگ فیلمی است که می‎خواهد با عوض‎کردن جایگاه شخص قربانی با شخص ویرانگر نسبت به فیلم‎های دیگر با همین مضمون متفاوت باشد، که با توجه به کوتاه بودن فیلم و سرعت و زمان اندکی که این جابجایی جایگاه‎ در آن رخ می‎دهد (سکانس آخر)، البته می‎تواند برای بیننده هیجان‎انگیز باشد و فیلم پایان تاثیرگذاری داشته باشد.

اما می‎توان به شوک پایان فیلم ایراد منطقی گرفت. این که با اضافه‎شدن عنصر کلاهبرداری به داستانی مثل این جای شخص قربانی و شخص اغواگر/ویرانگر عوض می‎شود، برای یک فیلم کوتاه نیاز به یک عنصر باورپذیرتر به عنوان فاکتور «کلاهبرداری» دارد: این که طلاهایی که مرد برای معشوقه‎اش خریده را از او پس بگیرد، کلاهبرداری به حساب نمی‎آید و این که معشوقه پس از یک گفتگوی دو-سه دقیقه‎ای و چند قطره اشک، هر سرمایه‎ی دیگری را هم که دارد به همسر آن مرد ببخشد، به ویژه برای زنی که تا چند لحظه‎ی قبلش به آن مرد می‎گفته که همسرت را به خاطر من رها کن، باورپذیر نیست.

فیلم پاندای کوچک پاندای بزرگ-05

در هر صورت پاندای کوچک، پاندای بزرگ فیلمی است با مضمونی آشنا –اما کماکان کنجکاوی برانگیز برای بیننده- که می‎خواهد با تکیه بر شوکی که در آخرین سکانس به بیننده وارد می‎کند نسبت به دیگر فیلم‎های مشابه خود متفاوت جلوه کند، و بیننده‎ی علاقمند به قصه‎های مربوط به رابطه‎های پنهانی و خیانت هم، می‎تواند با توجه به زمان کوتاه فیلم خیلی هم سخت نگیرد و تماشای این فیلم و پایانش برایش جالب باشند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *