بلاگ هاشور

نقد مستند مرا بخوان – کتابخانه انسانی: جایی برای شنیده شدن زنان

(پوریا نوری- ۱۴۰۱)

در بهار سال ۱۴۰۰ گروهی به نام «شهر زنان، شهر امن» با همکاری اداره بانوان شهرداری منطقه ۱۲ تهران اقدام به راه‎اندازی «کتابخانه انسانی محله هرندی» در سرای محله هرندی تهران (دروازه غار سابق) کرد.

این گروه در توضیح این مجموعه گفته است: «کتابخانه‌های انسانی مکان‌هایی هستند شبیه کتابخانه‌های واقعی، با این تفاوت که در این کتابخانه‌ها، افراد به جای کتاب، انسانی را انتخاب می‌کنند که با او حرف بزنند. افراد در این کتابخانه در کنار هم می‌نشینند، با هم حرف می‌زنند و از تجربه‌های هم استفاده می‌کنند.» (۱)

فیلم مستند کوتاه مرا بخوان، روایت‎های شنیده نشده به کارگردانی پوریا نوری، در زمان ۱۹ دقیقه‎ای خود به معرفی این مرکز می‎پردازد. یکی از تسهیلگران اجتماعی، مفهوم کتابخانه انسانی و فعالیت‎های جاری در این مرکز را شرح می‎دهد، و سپس چهار روایت از زنان مراجعه‎کننده، توسط چهار بازیگر بازخوانی شده است (جهت حفظ حریم خصوصی اشخاص).

روایت‎هایی که می‎شنویم همگی نمونه‎هایی از خشونت علیه زنان، به ویژه خشونت‎ها و آزارهای جنسی هستند که در سنین مختلف برای زنان ساکن آن مناطق رخ داده و به دلیل آن که این آزارها را برای کسی بازگو نکرده‎اند برایشان تبدیل به تروما شده، و حال کتابخانه انسانی، این فرصت و فضای امن را در اختیار آن‎ها قرار می‎دهد تا آزارهای رفته بر خود را بازگو کنند و به نوعی درمان روحی جمعی برسند.

پوریا نوری: از قلیچ تا لعبت باز

پوریا نوری، کارگردان مرا بخوان، فعالیت‎های هنری خود را با عکاسی خبری هنری آغاز کرد و با عکاسی سینما و تئاتر ادامه دارد. در سال ۱۳۹۹ نخستین فیلم مستند خود به نام قلیچ را ساخت، که به زندگی وحید قلیچ دروازه‎بان سال‎های دور تیم فوتبال پرسپولیس می‎پردازد که از شهرت دوران اوج، به انزوا و مشکلات فراوان رانده شد. (فیلم مستند قلیچ را می توانید در سایت هاشور به تماشا بنشینید)

یک سال بعد مستند سفید ناب را درباره زندگی پرویز فنی‎زاده، بازیگر توانمند و فقید سینمای ایران ساخت، که اطلاعاتی از اکران و نمایش آن در دست نیست. مرا بخوان سومین مستند پوریا نوری بود و در حال حاضر نیز فیلم مستند لعبت باز را آماده نمایش دارد که داستان عروسک‎گردانی است که در سیستان و بلوچستان برای کودکان نمایش اجرا می‎کند.

در مرا بخوان… به جز توضیحات کارشناس مرکز، فیلم از جهت هنری محدود است به چهار روایت آزار جنسی زنان که توسط چهار زن بازیگر، که مشابه مراجعه‎کنندگان به مرکز روی صندلی و پشت میزی نشسته‌اند، بازگو می‎شود، که همگی آن‎ها فاقد حس و حال لازم برای ارتباط برقرارکردن با تماشاگرند. در میان فیلم‎های پوریا نوری، مرا بخوان بیشتر به فیلمی سفارشی در جهت معرفی یک مرکز مشاوره می‎ماند و به نظر می‎رسد چیزی به کارنامه هنری او اضافه نمی‎کند.

پانویس:

(۱) وبگاه مردم‎سالاری آنلاین، شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *