بلاگ هاشور

نقد مستند کودتای ۵۳ – اگر کودتای ۲۸ مرداد رخ نمی‎داد

KUDETA_01

استیفن کینزر، نویسنده کتاب تمام مردان شاه جایی در فیلم مستند کودتای ۵۳ می‌گوید: «کودتای ۲۸ مرداد یک اتفاق تعیین‌کننده در تاریخ قرن بیستم بود که اگر بخواهید درباره‎‌اش مطالعه کنید به ‎سختی یک خط درباره آن پیدا می‎‌کنید؛ در حالی که باید یک فصل کامل به آن اختصاص داده شود.» و دلیل این اهمیت را چنین توضیح می‌‎دهد: «آمریکا (با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) این پیام را به رهبران در حال ظهور خاورمیانه داد که در این منطقه دموکراسی را تحمل نمی‎‌کند؛ چرا که دموکراسی در یک کشور خاورمیانه منجر به کنترل منابع و ذخایر آن کشور (توسط مردم خود آن کشور) می‎‌شود. آن چه آمریکا می‎‌خواهد یک حکومت دیکتاتوری است که به هر میزان لازم مردم کشورش را سرکوب کرده و تا زمانی که ما (آمریکا) دسترسی آزادانه به منابع آن کشور داشته باشیم، به بقای آن حکومت کمک خواهیم کرد.»

تقی امیرانی، فیلم‎ساز ایرانی- انگلیسی (متولد ۱۳۳۹ ورامین) در کودتای ۵۳ تلاش می‎‌کند برگی به این تاریخ نانوشته بی‌فزاید. او در ۱۵ سالگی (۱۳۵۴) ایران را ترک کرد و ساکن انگلستان شد، از دانشگاه ناتینگهام مدرک فیزیک گرفت و یک دوره فیلم‎سازی را در دانشگاه بریستول گذراند و سپس به‌‎عنوان مستندساز در شبکه‎‌های تلویزیونی از جمله بی‎بی‎سی ۴ مشغول به کار شد. در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) و در ۴۹ سالگی پس از سال‎‌ها به ایران سفر کرد و ایده ساخت فیلمی درباره وقایع مرداد ۳۲ در همان سفر به ذهنش زد. سه سال بعد در همایش جهانی TED ایده‎اش را مطرح کرد و توانست مقداری بودجه برای فیلمش دست و پا کند، فیلمی که اما تمام‎‌کردنش بیش از هفت سال دیگر به درازا کشید.

کودتای ۵۳: جاسوسی که تاریخ خاورمیانه را تغییر داد

در حالی که CIA و دولت آمریکا سال‎ها پس از مرداد ۳۲ اسناد محرمانه نقش آمریکا (در دوره ریاست جمهوری ژنرال آیزنهاور) در کودتا را منتشر و به وضوح به دخالت خود در وقایع ایران اعتراف کرد، دولت انگلستان، با وجود این که هر از گاهی در صحبت‎‌های دولت‌پ مردان و محققان به این موضوع اشاره می‎‌شد، هرگز درباره نقش خود در کودتا اعلام نظر نکرد و نکرده است. این ابهام در نقش و میزان تاثیر دولت انگلستان و دستگاه اطلاعاتی آن (MI6) در کودتای ۳۲ ایران، هسته و محور اصلی فیلم تقی امیرانی قرار گرفته است.
او در جریان تحقیقاتش سراغ آرشیو امنیت ملی دانشگاه جورج واشنگتون رفت و از دل آن مستندات، به نام نورمن داربی‎شایر رسید: مامور اصلی MI6 (سازمان جاسوسی انگلستان) در آن دوره در ایران. نورمن داربی‎شایر در سال ۱۹۹۳ درگذشت، در نتیجه این امکان برای سازندگان کودتای ۵۳ وجود نداشت که برای گفت‎وگو به سراغش روند. اما رد داربی‎شایر در جای دیگری توجه فیلم‎ساز را جلب می‌‎کند: در مجموعه مستندی به نام پایان امپراتوری در دهه ۱۹۸۰ خاطرات او ثبت شده و متن صحبت‎‌هایش نیز روی کاغذ پیاده شده بود. اما اتفاق عجیبی که امیرانی در آرشیو با آن مواجه می‎شود آن است که بیش از نیمی از صحبت‌‎های مکتوب داربی ‎شایر از کاغذها بریده و مفقود شده، و هیچ اثری نیز از فیلم مصاحبه با او (چه در راش‎‌ها و چه در نسخه نهایی) به چشم نمی‎‌خورد.

KUDETA_04

نورمن داربی‎شایر به سازندگان پایان امپراتوری چه گفته بوده که آن‎ها مجبور شدند که آثار آن را از بین ببرند؟ این سوال و پاسخ آن، بدل به هدف اصلی کودتای ۵۳ شده و فرم و ساختار سینمایی آن را شکل می‎‌دهد: فیلم به این سوال که می‎‌رسد انگار بدل به یک «مستند- تریلر» پرکشش می‎‌شود که مثل هر تریلر دیگری، بیننده در انتظار حل معما و چرایی آن، فیلم را دنبال می‎‌کند.

رالف فاینس، والتر مرچ: در اهمیت توانمندی

دو نام بزرگ سینمایی با کودتای ۵۳ همکاری کرده‎اند که تاثیر کار هر دو به وضوح به موفقیت فیلم کمک کرده است. نخست، رالف فاینس، بازیگر توانمند انگلیسی (بیمار انگلیسی، سری فیلم‎های هری پاتر، هتل بزرگ بوداپست و…)، که تقی امیرانی با ایده‎‌ای هوشمندانه، روخوانی گفته‎‌های نورمن داربی‎شایر را به او سپرده و فاینس، که تمام مدت بر روی یک صندلی نشسته است، چنان در شمایل داربی‎شایر فرو رفته و او را «بازی می‎‌کند»، که بیننده در بسیاری از لحظات باور می‎‌کند که او همان جاسوس جوان و جاه‌‎طلبی است که سرنوشت یک کشور را برای سال‎‌های سال به بازی گرفت.

KUDETA_02

نام بزرگ دیگر فیلم، والتر مرچ است: تدوین‎گر نامدار سینمای آمریکا که سه جایزه اسکار برای طراحی صدا و تدوین فیلم‎‌های اینک آخرالزمان و بیمار انگلیسی را در آرشیو افتخاراتش دارد و با کارگردانان بزرگی چون فرانسیس فورد کوپولا کار کرده و به عنوان مثال تدوین هر سه قسمت سری فیلم‌‎های پدرخوانده کار اوست. مرچ در کودتای ۵۳ هم تدوین‎گر است و هم نامش به عنوان نویسنده در کنار تقی امیرانی آمده (که ناشی از این اعتقاد درست امیرانی است که در سینمای مستند، نقش تدوین‎گر بسیار زیاد و در حد نویسنده اثر است). بیشترین سهم در از کاردرآمدن حس تعلیق و ریتم پراضطراب کودتای ۵۳ (به مثابه یک تریلر) از آن اوست، که از مواد خام یک فیلم مستند تاریخی، شامل مصاحبه‎‌ها، عکس‎ها و فیلم‎‌های آرشیوی، بریده روزنامه‎‌ها و از این دست، به چنین ریتم پرکششی دست یافته است.

کودتای ۵۳: گنجینه‎ی مستندات و تحقیق

مستندات تحقیقی فیلم، به واسطه زمان طولانی ساخته شدن آن (که به گفته تقی امیرانی بخش زیادی از این زمان طولانی به دلیل بی‎پولی بوده) بسیار گسترده‎‌اند و فیلم از این نظر ارزشمند و پراعتبار است. برخی از آن‎ها از جمله یادداشت‎‌های مربوط به سریال پایان امپراتوری منحصربه‌‏فردند و برگ مهمی بر مستندات کودتای ۳۲ می‎‌افزایند. فیلم‎‌های آرشیوی و خبری آن زمان (که در سینماها نمایش داده می‎شدند)، مانند فیلم‌‎های مربوط به تعطیلی تاسیسات نفتی آبادان و اخراج کارگزاران انگلیسی از جنوب ایران، برای علاقه‎‌مندان تاریخ معاصر، بسیار ارزشمند و واجد اطلاعات فراوان‎ است. بازسازی صحن‎ه‌های کودتا در قالب انیمیشن جذاب و تاثیرگذار است و طیف گسترده مصاحبه‎ شوندگان، از اقوام و نزدیکان و همکاران محمد مصدق تا قصاب محل، تا اردشیر زاهدی و محققان غربی، و نقطه دید متفاوت هر یک از آن‎ها به ماجرا، برای بیننده این امکان را فراهم می‎‌کند تا خود نیز تلاش کند تا تحلیلی از یک رویداد دراماتیک تاریخی داشته باشد.
خود کارگردان اما (شاید با هوشمندی و آگاهی) اثر صریح و واضحی از نقطه نظر خود در جمع‌بندی نهایی به جا نمی‎‌گذارد (هرچند با دقت بر روی زاویه دوربین، نوع تدوین و یا موسیقی، می‎توان به ویژه در مصاحبه‌‎ها تا حدی موضع کارگردان درباره شخص مصاحبه‎‌شونده و حرف‎‌هایش را حدس زد).

KUDETA_03

تمرکز اصلی فیلم، همان‎گونه که گفته شد، بر افشای نقش دولت انگلستان در کودتای ۳۲ با تمرکز بر اصلی‌‎ترین مامورش، نورمن داربی‎شایر است و فیلم جز اشاراتی، به سراغ نقش دیگر شخصیت‌های کلیدی و موثر در آن رویداد و تحلیل رفتار آن‎ها نمی‎‌رود. افراد و جریان‎‌هایی مانند بازاری‌‎ها، روحانیون و به ویژه آیه‎اله کاشانی، حزب توده و… در فیلم در حد اشاره باقی می‎‌مانند و حتا در رابطه با رویکرد شاه (محمدرضا پهلوی) یا فضل‎الله زاهدی هم، به بخش اندکی از نقش و رفتار آن‎ها در آن برهه اشاره شده است. این موضوع به نظر نگارنده، البته نقطه قوت فیلم است: ادعای تحلیل رویدادی مثل کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ در تاریخ ایران، قطعا ظرفیتی بیشتر از یک فیلم دو ساعته می‎‌طلبد و کودتای ۵۳ چنانچه چنین رویکردی را پیش می‎گرفت، از تاثیرگذاری و قدرت کنونی‎اش فاصله می‎گرفت.

کودتای ۵۳ مثل نور نقطه‌ای پرقدرتی عمل می‎‌کند که تنها بخشی از یک رخداد تاریک در تاریخ ایران را روشن می‎‌کند؛ رخدادی دراماتیک که به قول استیفن کینزر اگر رخ نمی‎داد شاید دموکراسی در دل خاورمیانه شکوفه می‎زد و بسیاری از اتفاقات سال‎‌های بعد از آن، می‎‌توانست به گونه‎‌ای دیگر در این منطقه از جهان رقم بخورد.

1 دیدگاه در “نقد مستند کودتای ۵۳ – اگر کودتای ۲۸ مرداد رخ نمی‎داد

  1. هوشنگ امیری گفت:

    مستند «کودتا۵۳»،مستندی درباره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که مدارکی را نشان می دهد که دهه‌ها از چشم عموم مردم و اکثر تاریخ‌نویسان این حوزه پنهان بوده . اسنادی که نه تنها امکان بیان روایتی دقیق‌تر از کودتا را فراهم آورده است بلکه بسیاری از زوایای تاریک تاریخ ۶۷ ساله این رویداد را نیزر روشن کرده است.ممنون از ساخت این مستند زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *