News, هاشور نیوز

مستندسازی، جسارت می‌خواهد

بانو قدس ایران

مصطفی رزاق‌کریمی کارگردان مستند «بانو قدس ایران» از سختی‌ها و شیرینی پروسه تحقیق و ساخت مستندی با موضوع بانو خدیجه ثقفی همسر حضرت امام خمینی(ره) گفت.

مستندسازی، جسارت می‌خواهد

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، خبرگزاری مهر گفتگوی مفصلی با مصطفی رزاق کریمی درباره مستند «بانو قدس ایران» که این روزها در هاشور و در طرح «اکران حقیقت» نمایش داده می‌شود، منتشر کرده که بخشی از آن را می‌خوانید. رزاق کریمی در این مصاحبه گفته: در مورد «بانو قدس ایران» باید بگویم که پیشنهاد ساخت آن را از طرف «عروج فیلم» دریافت کردم. ظاهراً کارگردانان دیگری را نیز مدنظر داشتند که در نهایت به هر دلیلی به این نتیجه رسیده بودند که ساخت این مستند را به من بسپارند. زمانی که ساخت این پروژه به من پیشنهاد شد، اطلاعات من در مورد خانم به اندازه همه مردم بود، به همین دلیل اعلام کردم که اول باید در این رابطه پژوهش‌های لازم را انجام دهم و بعد تصمیم بگیرم که ساخت مستند را برعهده می‌گیرم یا خیر. باید بگویم که فیلمسازی مستند جسارت می‌خواهد، زمانی که دل می‌گوید کار کن، یعنی باید جسور بوده و همه زوایا را در نظر گرفته و به جلو حرکت کرد. نهایت این است که یا بلد هستید یا نه، یا آنچه را می‌خواهید در می‌آید یا نه. مهم این است که کارگردان اراده داشته باشد و با خود بگوید که می‌خواهد مستندی با موضوع خاصی را جلوی دوربین ببرد.

تایید تنها برای صحت‌سنجی تحقیقات بود. به حق می‌توانم بگویم بعد از تحقیق اولیه «بیت امام» و «عروج فیلم» به خوبی با من همراه بودند. به خصوص حاج حسن آقا در این زمینه من را همراهی کردخوشبختانه پروسه تحقیق برای «بانو قدس ایران» فضای خوب، تازه و ناشناخته‌ای داشت، فضای ناشناخته آن به گونه‌ای بود که اگر با افرادی بیرون از «بیت امام» درباره «خانم» صحبت می‌کردم، کسی نمی‌توانست نظر خاصی بدهد و بیشتر می‌گفتند که همسر یک روحانی بوده، پس حتماً «خانم» خوبی هم بوده است. اما در مورد اینکه چه کسی بود، چگونه زندگی می‌کرد، از کجا آمد، به کجا رسید و به کجا رفت، اطلاعات چندانی وجود نداشت.

همین مساله سبب شد تا به دنبال تحقیقات کامل درباره این شخصیت بروم، البته تحقیقات مرحله به مرحله به «بیت امام» و «عروج فیلم» ارائه می‌شد. در بخش فیلمنامه نیز تنها با ۲۰ درصد خطا، به من پیشنهاد شد تا به صورت حضوری با حاج حسن آقا جلسه‌ای گذاشته شود تا فیلمنامه خوانده شود، برای این کار به قم رفتیم و نزدیک به ۲ ساعت فیلمنامه روخوانی و در مورد آن بحث شد، در این مرحله نیز توانستیم نظر مثبت را دریافت کنیم، حاج حسن آقا بعد از خواندن فیلمنامه تاکید کرد که آقای ارگانی مدیر وقت شبکه دو در آن زمان، نیز باید فیلمنامه را بخواند، وی نیز بعد از خواندن فیلمنامه با توجه به اینکه «خانم» را از نزدیک می‌شناخت نظر مثبت خود را اعلام کرده و گفت بله «خانم» همین بود. البته برای تحقیق و نگارش فیلمنامه با بسیاری از افراد از جمله خود بیت امام، اندرونی و کسانی که آنجا زندگی کرده بودند که شامل محافظ، کارگر، خدمه و … هم صحبت کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *