اخبار اکران هاشور

اکران آنلاین به نفع سینمای مستند است

سینمای مستند

مهدی باقری در برنامه کافه گپ:

اکران آنلاین به نفع سینمای مستند است

کارگردان مستند «در جستجوی خانه خورشید» در برنامه «کافه گپ» رادیو نمایش گفت:

*با توجه به شیوع ویروس کرونا، فضایی که در اکران آنلاین برای نمایش مستندها به وجود آمده فضای خوبی است. ما سهم کمتری از اکران سینما می‌گیریم اما مخاطبان و مردم می‌توانند در فضای مجازی، مستندها را بی‌واسطه تماشا کنند.

سینمای مستند

*من از چهار سال قبل به خاطر علاقه‌ای که به حوزه شهر داشتم، تصمیم گرفتم چند نقطه از تهران که شهر من است، انتخاب کنم و فیلم هایی بسازم تا مردم این شهر آن را ببینند و متوجه باشند که در ناکجا آباد زندگی نمی‌کنند و به این شهر، احساس هویت و تعلق خاطر داشته باشند.

*نتیجه این تصمیم، سه فیلم درباره تهران است، «اهالی خیابان یک طرفه» درباره خیابان سی تیر ، دومی «در جستجوی خانه خورشید» درباره ناصر خسرو و سومی درباره لاله‌زار که تازه تمام شده است.

* ما تقریبا از گذشته نگاهمان به شهرهای تاریخی جهان است، در نتیجه ممکن است این سنگفرش کردن در بعضی نقاط تهران یا اصفهان مفید باشد، اما این نو کردن‌ها در همه مناطق جواب نمی‌دهد. در محله شاپور، سنگفرش اتفاق افتاد بدون این که در نظر گرفته شود چه افرادی آنجا ساکن هستند. پیرمردها و پیرزنهایی که در این مناطق زندگی می‌کردند موقع راه رفتن، زمین می‌خوردند. اما جایی دیگر مثل لاله زار، می‌شود گفت این سنگفرش کردن مفید است. در ناصر خسرو هم فکر می‌کنم، سنگفرش کردن، اتفاق درستی بوده. در هر نوسازی و بهسازی، باید دید هر تصمیم برای چه گروهها و اقشاری مفید است. برای من که علاقه‌مند به شهر هستم یا همه شهروندان؟

* در خیابان سی تیر، ما در کنار موزه ایران باستان اغذیه فروشی می‌زنیم. خیابان را سنگفرش کرده، گازها را روشن می‌کنیم، حرارت، زیر پنجره بیمارستان سیناست و بیماران را آزار می‌دهیم. اگر خدایی نکرده اتفاق ناگواری در آن منطقه رخ بدهد، جدا از لطمه‌ای که به شهروندان خواهد خورد، تاریخ تمدن ایران آسیب می‌بیند.

*در ماجرای خیابان سی تیر طراحی چیز دیگری بوده و اجرا چیز دیگری شده است. به نظرم طراحان ایده بدی نداشته‌اند، اما در اجرا دچار مشکل شده‌اند. مدیران، این کارها را می‌کنند تا مناطق خاموش شهر را روشن کنند، اما در خیابان سی تیر نتوانسته‌ایم بافت قدیمی و سنتی که شهروندان در آن زندگی می‌کنند قوام بدهیم و تمرکز روی بخشی از این خیابان است.

*یکی از نمونه‌های بد این نوسازی و بهسازی، خیابان سی تیر است، اما نمونه خوب هم داریم. شاید وقت آن رسیده مدیران شهرداری، به سراغ این خیابان ها و مناطق بروند و این تغییرها را آسیب شناسی کنند.

* هنوز برای اکران بخش سوم سه‌گانه تصمیمی ندارم، امیدوارم تا آخر امسال تدوین مستند لاله‌زار تمام شود. اگر فیلم در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» پذیرفته شود، نخستین نمایش آن را شاهد خواهیم بود.

منبع: سینما حقیقت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *