جزیره ماهی-هاشور

جزیره ماهی

78 دقیقه

1398


زبان/گویش: فارسی | ایران |

زیرنویس: ندارد

روایت عملیات کربلای 4 به نقل از جمعی از فرمانده هان و رزمندگان لشگر 14 امام حسین از زمان ابلاغ عملیات تا پایان عملیات...

تهیه کننده:

رضا اعظمیان

کارگردان:

رضا اعظمیان

نویسنده:

رضا اعظمیان

پژوهشگر:

رضا اعظمیان

تصویر بردار:

امیر جوزدانی

تدوینگر:

یاسر آقا امینی

صدا بردار:

ایمان نصیریان

نظرات

محمد | ۱۴۰۲-۱۱-۱۸ ۱۸:۰۲

جناب آقای اعظمیان. فیلم بسیار خوب ساخته شده است. به نظرم عنصر فنی فیلم تدوین آگاهانه و دقیق از میان خیل مصاحبه‌ها بود. گویی یک نفر با موچین دانه‌های ریز یک تسبیح ظریف را به دقت با پنس دانه به دانه جمع کند و نخ روایت را از میان تک تک این دانه ها رد کند و یک روایت پیوسته و معنی دار بسازد. دست مریزاد. روزی نیست که خدا را شکر نکنم که در دوره اینترنت زندگی می‌کنم. همزمان با روایت زیبای شما و همکاران‌تان در گوگل‌مپ دنبال لوکیشن‌های روایت شما می‌گشتم. البته شما به خوبی از عنصر نقشه در فیلم استفاده کرده‌اید و خدا می‌داند برای تهیه آن نقشه بزرگ و انیمیشن چقدر زحمت کشده‌اید. داشتم فکر می‌کردم از میان بنیادها و نهادهای متعدد صاحب بودجه چرا کسی به این فکر نیفتاده که از این چند جزیره استریت ویو درست کند و در گوگل‌مپ بگذارد. بعد فکر کردم احتمالا مسؤل مربوط و صاحب امضا احتمالاً جواب می‌دهد به دلایل نظامی ممنوعیت وجود دارد. افسوس که بسیاری از آقایان هنوز وارد زمانه نو نشده‌اند. به نظرم جالب بود که فرماندهان عملیاتی برای هدایت نیروهای‌شان و جهت‌یابی از واژه‌هایی مثل دست چپ و دست راست استفاده می‌کردند. احتمالاً از نقشه‌های کاغذی و قطب‌نما استفاده می‌کردند یا نمی‌کردند، نمی‌دانم. سال هفتاد و نه شمسی بود که پرزیدنت کلینتون دستور دسترسی عمومی به سیگنال‌های جی‌پی‌اس را صادر کرد، ببینیم چند سال طول می‌کشد تا صاحبان امر دستور تهیه استریت‌ ویو را صادر کنند. به نظرم در آن تاریکی موقعیت‌یابی باید کار بسیار دشواری بوده باشد. به نظر می‌رسد فرماندهان بیشتر منطقه را حفظ می‌کرده‌اند و به راهنماهای بومی متکی بوده‌اند. این مردان در سینه‌شان قلب شیر داشتند و در ذهن زیباترین رویاها.

مجتبا | ۱۴۰۲-۱۰-۰۴ ۲۱:۱۲

درود، متاسفم که بسیاری از واقعیت جنگ این قدر دیر آگاه رسانی می شود. ممنون از آقای اعظمیان و جناب استاد جوزدانی و یاسرخان امینی و نصیریان برای همت شان. درود بر شما.

آرش | ۱۴۰۱-۱۱-۲۰ ۱۴:۰۲

در تمام مدت تماشای این مستند سه چیز من را بسیار تحت تاثیر قرار میداد. یکی ناراحتی از شدت مظلومیت رزمندگان ما، دوم خشم بی اندازه از خیانت و بی توجهی که به این بچه ها شده بود و سوم دلاوری و شجاعت حیرت انگیزی که علی رغم قرار داشتن در شرایط نابرابر از خود نشان دادند و حتی در بخشهایی پیشروی داشتند. این حماسه و مظلومیت تا ابد در ذهن مردم ما میمونه و فقط نفرت برای خیانت کاران خواهد بود.

محمد | ۱۴۰۱-۱۰-۲۲ ۲۰:۰۱

پدر منهم در همین عملیات در لشکر 25 کربلا مازندران بود. همان صحنه شهدای دو طرف جاده که روی هم ریخته بودند و ستون غواص ها که پشت هم روی زمین شهید شده بودند و ماندن پشت پل ام الرصاص را با تلخی تمام تعریف می کنه. روح تمامی کشتگان وطن شاد و نام و یادشان جاودان.خدا ازشان نگذره

مهدی | ۱۴۰۱-۱۰-۱۷ ۲۰:۰۱

به نظرم هست که آمار شهدای کربلای ۴ ۱۲۰۰۰ شهید هست در حالی که سردار رضایی سالها بعد از آن گفت کربلای ۴ عملیات فریب بود!!!! پیشرفت خیلی زیاد یک قسمت بر این ابهام بیشتر می افزاید که چطور لو رفته بود و آن قسمت به راحتی تصرف شد. انگار هماهنگی در بالادست نبوده تا افراد در زمان مناسب وارد بشن. چرا از همون مسیر و موقعیت لشگر ۵ نصر ادامه عملیات نکردن که در جهت موافق اب هم بوده؟ ای کاش در فیلم توضیح داده می شد چرا لشکر ۵ نصر نتوانست به اهداف خود برسد. با توجه به اینکه انگار جزیره هدف ان لشکر به خاک ایران خیلی نزدیکتر بوده است! این چه استراتژی بوده که آدم‌های پیاده برن جلو توپ و تانک مقاومت کنند و پیروز بشن؟ آیا روز اول جنگشون بوده و از طرف عراق خبر نداشتن؟ این کههر فرمانده تماس بگیره و از امام حسین بگیم چه کاریه؟ امام حسین راه پس نداشت که شهید شد. فرق ندارد؟

سیما | ۱۴۰۱-۱۰-۱۷ ۱۱:۰۱

خدایا چه کار کردن با جوونهای غیرتمند ما؟

سعید | ۱۴۰۱-۱۰-۱۶ ۱۵:۰۱

افسوس و آه بابت عزیزان و جوانان غیور و شجاعی که در این عملیات به شهادت رسیدند.کاش در این مستند با فرماندهان اصلی این عملیات نیز مصاحبه ای صورت میگرفت تا اگر دلایلی در خصوص اصرار و پافشاری خود مبنی بر ادامه عملیات با وجود شواهد لورفتن،داشتند رو بیان کنند تا لااقل اذهان عمومی ازین دلایل آگاه شوند،چرا که عده ای از این دوستان هنوز هم در راس مدیریت کشور با همان روشها در حال فرماندهی هستند.

محمد | ۱۴۰۱-۱۰-۱۶ ۰۹:۰۱

فقط اشک ریختم و آه کشیدم

محمدرضا | ۱۴۰۱-۱۰-۱۴ ۲۳:۰۱

من واقعا از این مستند شگفت زده شدم یا درسترش اینه که بگم از شرح عملیات شگفت زده شدم و از این همه شجاعت و جانفشانی رزمندگان لشگر!!اما برعکس ناراحت و غمیگن شدم از تمام بی فکری ها و عدم هوش و درایت در مدیریت جنگ و عملیات مخصوصاً کربلای ۵ و بی مسئولیتی هاشون که از فرمانده هان اصلی جنگ و سپاه باید بدور میبود و متأسفانه الانم هستن و هنوز گرفتار در بی کفایتی و عدم درایت و هوش کافی هستن اما در رأس مدیریت کشور و این تناقض بسیار ناراحت کننده ‌‌‌‌اس اونم الان که این مستند رو دیدم بیشتر و بیشتر!! از سازنده بسیار تشکر میکنم و امیدوارم به مستند سازی مسائل مهم کشور مثل همین بپردازن که از نون شب برای این کشور و تاریخ و آیندگان واجب تره!🙏🙏

عبدالرسول | ۱۴۰۱-۱۰-۱۴ ۱۷:۰۱

سلام ممنون از دست اندر کاران مستند کاش روایت بقیه یگان ها هم مستند می شد قبل از اینکه فرماندهان و رزمندگان از دنیا بروند. من تو این عملیات گردان امام حسین از لشگر قمر بنی هاشم بودم و مکالمه فرماندهان تیپ ها را با همدیگر می شنیدم تا صبح روز چهارم که گردان ما وارد عمل نشده و به مقر برگشتیم. از لشگر قمر بنی هاشم گردان امام حسن به فرماندهی حاج آیت رجاییان وارد عمل شد که تلفات زیادی داد . اینم بگم که از قبل عملیات مشخص بود او رفته ، مخصوصاً از نه و ده شب به بعد که هواپیما ها منور می ریختند

خداداد | ۱۴۰۱-۱۰-۱۴ ۰۹:۰۱

سلام با تشکر از سازنده این مستند، به بچه های رشید اصفهان درود می فرستم. کاش لشگر ۵ نصر و تیپ ۲۱ امام رضا که در بالا دست شما عمل کردند و من هم همانجا مجروح شدم مستندی مثل شما بسازند و بگویند که ما تا اذان صبح سر پلی در جزیره ماهی گرفته بودیم و به دستور فرماندهان عقب نشینی کردیم.

Bagher | ۱۴۰۱-۱۰-۱۳ ۲۰:۰۱

با سلام ضمن تشکر از سازندگان این مستند،باید عرض کنم شنیدن روایت این عملیات بدون پرداختن به اینکه چرا فرماندهان ارشد جنگ اصرار بر انجام این عملیات داشتند بیننده را قانع نخواهد کرد. و مهم ترین پرسش در رابطه با این موضوع این است که چرا هنوز با گذشت حدود ۴۰ سال از این ماجرا ( و ماجراهای مشابه یگر در طول جنگ) آمران این اتفاقات تلخ به کسی پاسخگو نبودند؟ و از آن مهمتر چرا هنوز در راس امور این مملکت هستند؟ آیا واقعا‌‌" فردایی برای پاسخگویی خواهد بود؟ امیدوارم ...

علی | ۱۴۰۱-۱۰-۱۲ ۱۷:۰۱

ما تشنه شنیدن حقیقتیم عزمتان راسخ و ادامه دار.

مصطفی | ۱۴۰۱-۱۰-۱۲ ۱۳:۰۱

کیانی هستم. لطفا مستند بعدی را در ادامه این مستند از نگاه فرماندهان لشگر ۵ نصر لشگر ۲۵ کر بلا و....تهیه کنید تا با دیدن آن قضاوت در مورد عملیات ک بلای ۴ منطقی شود.

aban | ۱۴۰۱-۱۰-۱۲ ۰۹:۰۱

کجایید ای شهیدان خدایی... خاک پاک ایران با جانبازی و فداکاری بهترین و رشیدترین جوانانش ماندگار شده . گل و لای پوتین شما عرق بدن شما زخمهایتان جایی ست که میشود بر ان سجده کرد. قلبم داره میلرزه و نمیدونم چی مینویسم ولی لعنت بر کسانیکه پشت نام این شهیدان وطن پنهان میشوندو دزدی و خیانت میکنند

تولیدی لباس کار | ۱۴۰۱-۱۰-۱۲ ۰۷:۰۱

جزیره‌ی ماهی مستند «جزیره‌ی ماهی» را اگر ایرانی هستید، چندبار ببینید و اگر اصفهانی، فقط یک‌بار و اگر رزمنده سال‌های دفاع مقدس بودید یا عزیزی از شما در آن نبردهای نابرابر و خصوصا در کربلای۴‌ حضور داشت و به ویژه اگر در لشکر امام حسین بود، مبادا و مبادا که آن را ببینید...

امیرحسین | ۱۴۰۱-۱۰-۰۹ ۱۴:۱۲

باید بپذیریم که این عملیات یک شکست بزرگ برای ایران بود ، که بدلیل ضعف فرماندهان امر، در تصمیم گیری میدانی اتفاق افتاد ، و اینکه بالاخره کی قرار مسئولین این شکست محاکمه بشن؟

محمد | ۱۴۰۱-۱۰-۰۸ ۲۳:۱۲

خدا آخر و عاقبت هممون رو ختم به خیر کنه و انشاالله شهید راه حق بشیم

علی | ۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۱۹:۱۲

من بعنوان یک جانباز کسی که در تیپ 21 امام رضا در هردو عملیات بوده ومجروح شدم شهادت میدهم چه بسیار نیروهایی که بدون کمترین آموزش نظامی در این عملیات ها به کار گیری شدن( به عنوان کمک آرپی جی زن،کمک تیربارچی،حمل مجروح و..) بعلت عدم آشنایی با فنون نظامی به محض حضور در منطقه عملیاتی مجروح یا شهید شدند انگار جان انسانها برای فرماندهان ستاد نشین از کمترین ارزش برخوردار بود.

علی اکبر | ۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۱۸:۱۲

سلام.حیف که از این افسانه های بی‌نظیر تاریخ ایران نه روایت کاملی میشود و نه درس عبرتی برای آیندگان. در سکوت و سکون ظاهراً همه چیز قرار است مثل شهدای مفقود الاثر مفقود و پنهان بماند.!؟

علیرضا | ۱۴۰۱-۱۰-۰۶ ۱۳:۱۲

جالب است که بعد از این همه سال و شهید، جانباز و اسیر شدن تعداد بسیار زیادی از بهترین و شجاع ترین فرزندان این خاک، هنوز مستندسازان ما قادر به ساختن یک اثر انتقادی-تحلیلی نیستند و صرفا روایت میکنند؛ گرچه همین اندازه هم که نشان داده شد، خرق عادت بود.

مسعود | ۱۴۰۱-۱۰-۰۵ ۲۳:۱۲

روح شهیدان والا مقام با اربابشان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام محشور باد

حسین | ۱۴۰۱-۱۰-۰۵ ۱۹:۱۲

با سلام وتشکر از عزیزانی که زحمت تهیه این مستند را متقبل شدندوهمچنین تشکر مینمایم از بزرگواران زحمت کش هاشور و لطفشان در تمدید کد پخش و اما این عملیا از روزقبلش لو رفته و حقیر در شب عملیات در گردان غواص از لشکر 41 به جزیره ام الرصاص زده و بعداز اینکه بساری از رفقایمان شهید شدند خط را شکسته وارد جزیره شدیم اما لو رفتن اولا بچه های شناسایی لشکر میدانستند که دشمن فهمیده و اماده است حتی دوما ظهر قبل عملیات که در مستند هم ذکر شد بمباران نیروها که حقیر نیز حضور داشتم انجام شد خداشاهد است میگ عراقی در شیرجه ای که بمبهای خوشه ای را رها کرد بقدری پایین امده بود که کلا کاسک خلبانش را در حالی که بغل خاکریز پناه گرفته بودم را نظاره گر بودم خلبان نیز تراکم نیرو و تجهیزات را کاملا مشاهده کرد که با توجه به تجربه ام به دوستان گفتم امشب بیچاره ایم و لو رفتیم حالا شما چند جنگنده دشمن بالای سر انهمه نیرو را مجسم نمایید که انها چهدبرداشتی دارند و سوما از نقطه رهایی که هنوز در چولانهای خط خودمان بود که حرکت کردیم مرتبا تیربارهای دشمن بسویمان روانه بود که چند نفر از رفقا مجروح شدند و ان غواصان با ماسک و اشنوگر لشکر مجاور که حکایتی جدا دارد عذر میخواهم طولانی شد مخلص کلام عملیات لو رفته را...... و روز بعد به چه وضعی عقب نشینی با انهمه شهید و مفقود و جانباز .....دادگاه عدالت خداوند.......

میلاد | ۱۴۰۱-۱۰-۰۵ ۱۴:۱۲

در هر کشوری بودیم افرادی مثل عزیز جعفری ، رحیم صفوی و علی الخصوص محسن رضایی (بخاطر اشتباهات فراوانش در جنگ) به دلیل نحوه اداره غلط میدان جنگ مورد بازخواست قرار می گرفتن. 8 سال از جوانان این مملکت به عنوان منابع آزمون و خطا استفاده کردن و از احساسات پاکشون و علاقه شون به امام حسین سو استفاده کردن و جان های عزیزشون رو قربانی اشتباهاتشون کردن و در آخر هم چه در همون زمان تا حالا دارن از اسم شهید و حرمت شهید برای بخور بخورهای اقتصادیشون استفاده میکنن و شکم گنده میکنن.

محمد | ۱۴۰۱-۱۰-۰۵ ۱۱:۱۲

سلام ضمن تشکر و قدردانی از شما عزیزان سوالی داشتم. چرا مستند بدون پاسخ به چرایی تصمیم غلط در خصوص ادامه پیشروی علی رغم آنکه علاوه بر لو رفتن عملیات ظاهرا نقشه عملیات هم ایراد داشته است تمام شد؟ جوانان این مرز و بوم مثل گوشت قربانی در آب و آتش له شدند. آیا ففط شرح ماجرا پس از حدود ۴۰ سال کافی است؟

ehsan | ۱۴۰۱-۱۰-۰۵ ۰۸:۱۲

مستندی محافظه کار، در زمانه رادیکال باید رادیکال با موضوعات برخورد کرد.همه پرسش های اصلی برای مخاطبی که این مستند رو برای دیدن انتحاب کرده همچنان باقی میمونه

A | ۱۴۰۱-۱۰-۰۵ ۰۸:۱۲

چه بسیار دلاوران بی نام و نشانی که خونشان پایمال شد. چه ولبشویی از ناآگاهی و خیانت. فاجعه پشت فاجعه.

علی | ۱۴۰۱-۱۰-۰۵ ۰۴:۱۲

دست تک تک این شهیدان زنده را میبوسم ولی ای کاش سازنده جسارت بیشتری به پرداختن به نپرداخته های این واقعه داشت و موضوع را از یک روایت ساده حداقل به یک سوال با چند پاسخ پیش میبرد؟ مثلا چرا هیچ اشاره ای به اینکه چرا عملیاتی که قرار بود توسط لشکر دیگر انجام شود و نشد در این مستند ذکر نشد؟!

امیررضا | ۱۴۰۱-۱۰-۰۴ ۲۰:۱۲

یک ساعت و نیم بغض و اشک

Ali | ۱۴۰۱-۱۰-۰۴ ۱۸:۱۲

بسیار تکان دهنده و تاثیر گذار. چه جوانهایی که پرپر نشدند و چه جانهایی که مردانه در راه میهن فدا شدند. ممنون از زحمات تیم تهیه کننده این مجموعه ارزشمند

نوشین | ۱۴۰۱-۱۰-۰۴ ۱۱:۱۲

جالب بود

برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید!