هاشور نیوز

هنر و تجربه

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” class=”” id=””]

هنروتجربه-سحر آزاد:نمایش اینترنتی یک فیلم، آن هم برای یک زمان محدود، شیوه مرسومی حداقل برای دیده شدن فیلم‌های ایرانی نیست. با این‌حال سازندگان مستند «توران خانم» تصمیم دارند این فیلم را از ۲۶ تا ۲۸ خرداد با زیرنویس انگلیسی در اینترنت نمایش دهند. این فیلم ساخته مشترک رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب و در مورد توران میرهادی است که او را به عنوان معمار نهادهای کودکی، مادر علم تعلیم و تربیت نوین در ایران و بنیان‌گذار مدرسه فرهاد، شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان می‌شناسیم. میرهادی در سال ۱۳۹۵درگذشت و این فیلم علاوه بر دغدغه‌های او برای توجه به کودکان، برشی از زندگی میرهادی تا آخرین روزهای زندگی‎اش است. به بهانه اکران اینترنتی «توران خانم» به سراغ مجتبی میرتهماسب رفتیم.

چطور شد این نحوه پخش را برای نمایش «توران خانم» انتخاب کردید؟
همیشه گفته‌ام مشکلات ما از سرمایه است و به همین دلیل به دنبال راه حل می‌گردیم. طی این سال‌ها در سینمای مستند در بحث اکران، پیدا کردن مخاطب و نداشته‌هایی مثل تلویزیون و کمبود سینما، مشکلاتی وجود داشت. در گروه هنروتجربه هم که از اولین اکران آن بوده‌ام، با وجود همه تلاشی که برای ساخت فیلم و به دست آوردن مخاطب می‌کنیم اما نتیجه چندان راضی‌کننده نیست. ازآنجاکه من تهیه‌کننده فیلم‌هایم نیز هستم، پس حیات من در پخش، فروش و نمایش آثارم است. به همین دلیل ناچارم برای هر فیلمی که می‌سازم، تلاشی برای دیده‌شدن هم انجام دهم تا چرخه اقتصادی فیلم تداوم داشته باشد. در گروه هنروتجربه، اشکالاتی در نوع اکران هم‌چون محدودیت سینماها و شیوه جذب مخاطب داریم و همه این شرایط بهانه‌هایی برای مخاطب است که به سینما نرود، مخاطبی که در تهران نیست و ممکن است دسترسی کمتری به سینماهایی که فیلم‌های هنروتجربه را پخش می‌کند، داشته باشد یا حتی مخاطبی که در تهران است اما مسائلی مانند ترافیک را بهانه‌ای برای سینمانرفتن بداند. همه این‌ها باعث شد به سراغ اکران اینترنتی فیلم «توران خانم» برویم. وقتی زیرساخت‌ها فراهم شد، دیدیم «توران خانم» مناسب‌ترین فیلم برای چنین شیوه‌ای است.

چرا «توران خانم» مناسب‌ترین فیلم برای اکران اینترنتی بود؟
چون مهم‌ترین فیلم مجموعه کارستان از نظر گستردگی نوع مخاطب از کودکان تا بزرگسالان بود. مضاف براین‌که تمام درآمد فیلم به شورای کتاب کودک و فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان تعلق می‌گیرد. همین موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای جذب مخاطب باشد. چرا که فروش فیلم به من نمی‌رسد و کمک به نهادهای کودک است، بنابراین مردم می‌دانند با دیدن این فیلم از نهادهای کودک حمایت خواهند کرد، پس ممکن است انگیزه بیشتری برای دیدن آن داشته‌باشد. ضمن این‌که در این سال‌ها باید زیرساخت‌های فنی نمایش اینترنتی فیلم از لحاظ آی‌تی و بحث مالی فراهم می‌شد که با درست شدن این زیرساخت‌ها اکنون قادر به نمایش اینترنتی فیلم هستیم. در مورد این‌هم که از اسم اکران برای نمایش فیلم در اینترنت استفاده کردیم، برای است که شرایط نمایش اینترنتی فیلم را با فوتبال مقایسه می‌کنم. میلیون‌ها نفر برای نزدیک به دو ساعت به تماشای مسابقه فوتبال می‌پردازند. درست است که هریک از آن‌ها در خانه‌هایشان مشغول دیدن فوتبال هستند، منتهی باوجود پراکندگی، واکنش جمعی نشان می‌دهند. بنابراین فکر می‌کنم در مورد فیلم‌های اینترنتی هم می‌تواند چنین اتفاقی بیافتد و در یک زمان کوتاه، فیلم در همه جهان دیده شود.

پیش‌بینی شما از نمایش اینترنتی فیلم چیست؟ فکر می‌کنید چقدر مورد استقبال قرار بگیرد؟
در تمام این سال‌ها برای نمایش فیلم‌هایم در سینماها، جشنواره‌ها یا حتی به صورت دی وی دی DVD تلاش کرده‌ام و بر اثر تجربه‌ای که از این راه به‎دست آورده‌ام، متوجه شده‌ام که مخاطبان هم‌چنان بهانه‌هایی برای ندیدن فیلم دارند. شاید شیوه نمایش اینترنتی فیلم شرایط عادلانه‌ای برای دیده شدن اثر باشد. با احتساب این شرایط و دسترسی آسان به آن، به یک حداقلی

فیلم‌برداری فیلم از ۲۲ مهر ۱۳۹۱ تا آخرین روزهای زندگی توران میرهادی در سال ۹۵ طول کشید. پیش از ساخت فیلم یا طی سال‌های تصویربرداری، دوست داشتید روی کدام بخش از زندگی او بیشتر توجه کنید؟

در سال ۹۱ که ساخت فیلم را شروع کردیم، پیش‌بینی نمی‌کردیم این‌همه سال طول بکشد. آنچه با پژوهش قبلی از توران میرهادی می‌شناختیم خیلی هراسناک بود. او کارهای زیادی انجام داده بود اما درنظر داشتیم آن بخش از زندگی توران میرهادی را که بر معماری نهادهای کودکی تمرکز کرده بود، بیشتر توجه کنیم. ایشان فارغ از اینکه باعث گسترش دانش کودک شده بود، به‌صورت مستقیم در راه اندازی و فعالیت ۲۰ نهاد و غیرمستقیم ۱۰ نهاد کودکی نقش داشت. بااین‌حال درحین کار آنچه خط قصه ما شد، نگرانی‌های خود او بود در مورد این‌که بعد از خودش چه اتفاقی می‌افتد.

همراهی توران میرهادی برای ساخت فیلم چطور بود؟
قبل از اینکه فیلم را شروع کنیم هم‌چون دیگر شخصیت‌هایی از این نوع که فقط به دنبال کارکردن هستند و اهل دیده شدن و خودنمایی نیستند، او هم تمایلی برای این کار نداشت اما در نهایت پس از جلسه‌ای که با اعضای هیات مدیره شورای کتاب کودک برگزار شد، خانم میرهادی پیشنهاد ساخت فیلمی از خودش را پذیرفت و بعد از آن هرکجا و هر زمان که در برنامه‌های‌مان بود، همراه او بودیم. در این کار خانواده‌اش هم همکاری زیادی کردند.

وضعیت کارستان چطور است؟ قصد دارید ساخت فیلم‌های بیشتر را ادامه دهید؟
در اینکه قصد داریم فیلم‌ها را ادامه دهیم، شکی نیست. از پنج سال قبل که کارستان متمرکز شد، می‌دانستیم یک کار بی‌پایان است اما ادامه آن به بنیه ما بستگی دارد چراکه با حذف شیوه‌های سود در تولید، کار می‌کنیم و ناگزیر به حساسیت بخش خصوصی در این زمینه هستیم.

نمایش فیلم‌های کارستان در خارج از ایران و جشنواره‌ها چطور است؟

 فکر می‌کنم که حداکثری بالای شیوه‌های پخش است. ضمن اینکه به این وسیله، بی‌واسطه با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنیم.

بخش بین‌المللی فعال است. هفته قبل، نمایشی در جشنواره کلن داشتیم، دو،سهروز قبل هم در پاریس. اکران «توران خانم» را در آمریکا هم‌چنان داریم و مذاکرات فروش بین‌الملل را هم انجام می‌دهیم که خوشبختانه با توجه به موضوع پخش تاکنون نتایج خوبی داشته‌ایم. از ابتدایی که کارستان را شروع کردیم، قرار بود پنج فیلم‌نامه داستانی براساس شخصیت‌هایی مانند توران میرهادی نوشته شود. فیلم‌نامه‌نویسان مشغول نوشتن فیلم‌نامه‌ها هستند. امیدواریم تا پایان سال این کار به اتمام برسد و فضایی هم در سینمای داستانی شکل بگیرد.

منبع : سینما هنر و تجربه

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *